Více než před pěti lety jsem byl požádán, abych pro debatu na www.christnet.cz napsal takový malý seriálek, kde bych v maximálně koncentrované formě shrnul to, co je "tím nejzákladnějším" pro křesťanské pojetí skutečnosti. Protože si myslím, že i po letech by to někomu mohlo pomoci - když ne jako odpovědi na jeho zásadní otázky, tak aspoň jako inspirace k těm otázkám - rozhodl jsem se to zveřejnit i tady :-)
Křesťanské portfolio - úvod, 9.8. 2003 1:10:47
Jiří Zajíc , [email protected]
I ty "nejstručnější přehledy křesťanské víry", které znám, vydají na malou knížku.
Tu a tam jsem potkal i něco stručnějšího, ale to zase na první pohled o křesťanství z hlediska obsahu, moc neříkalo. ;-)
Varován tímto, pokusím se o postup metodou "postupných aproximací" (což je úplně klasická metoda řešení úloh prostředky numerické matematiky, ale osvědčila se mi i v úplně jiných oblastech ;-))
Pro naše potřeby ji užiji tak, že ono "křesťanské portfolio" vymezím nejprve čtyřmi základními komponentami, které se pokusím (pokud vznikne nějaký dialog) dále upřesňovat.
Jak dlouho to potrvá, je samozřejmě závislé na mých možnostech i Vašem zájmu.
---------------------------
Po několikadenním rozvažování jsem se rozhodl využít schéma, které jsem před dvaceti lety učinil osnovou své přednášky Cíl katecheze pro členy tehdejšího ilegálního katechetického československého týmu. Základem toho je myšlenka, že vlastně všechno podstatné, oč v křesťanství jde, je skryto ve čtyřech označeních ústřední osobnosti, bez níž bychom křesťanství nepochybně neměli: Ježíš Nazaretský, Kristus a Pán.
Čili první přiblížení onoho portfolia je toto – tvoří jej čtyři následující položky:
(1) Ježíš – tady půjde o jedinečný osobní vztah k této "postavě" - tak, jak nám ji zprostředkovávají evangelia
(2) Nazaretský – zde se bude jednat o historické zakotvení této "postavy" - tedy mimo jiné o to, je-li reálnou historickou osobou
(3) Kristus – má tato "postava" něco společného se mnou teď a tady? Pokud ano - co? A jak je to vůbec možné? Na rozdíl od "historie" v předchozím tématu, tady jde o "dějiny".
(4) Pán – je nárok, který tato "postava" vznáší (Kdo slyší mě, slyší Otce; Kdo vidí mne, vidí Otce), opravdu nárokem samotného Boha? Pokud ano, co to znamená?
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.